معرفی (استارت آپ)

مقدمه

اسـتارتاپ، به شرکت های نوپایی گفته می شود که با یک ایـده سـاده و اولیه شروع می کنند و به سـرعت رشد می کنند. اسـتارتاپ ها به سـرمایـه هنـگفـتـی نیـاز نـدارنـد و با یـادگیـری سریـع و تـکنـولـوژی به شکوفایی می رسند.

به صورت خلاصه میتوان ویژگی های زیر را برای هر استارتاپی متصور شد:

  • کسب و کاری که قصد دارد ارزش آفرین باشد.
  • کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت‌جو است اما فرصت‌طلب نیست.
  • کسب و کاری که دغدغه‌ی مقیاس پذیری دارد.
  • کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.

استارتاپ ویکند یا به انگلیسی «Startup Weekend» یک همایش کارآفرینی و جلسه ای آموزشی_تجربی است که طی یک آخر هفته برگزار می شود. در این گردهمایی تعداد زیادی از برنامه نویسان، صاحبان ایده، گرافیست ها، سرمای گذاران، عاشقان استارتاپ، مدیران، بازاریاب ها و … دور هم جمع می شوند و طی یک آخرهفته به بحث و بررسی ایده ها می پردازند. در نهایت ایده های خلاقانه برتر انتخاب و با تشکیل کارگروه های چند نفره عملی می شوند. در ساعت های پایانی رویداد، ایده های تکامل یافته به سرمایه گذاران عرضه می شوند تا افرادی که مایل هستند از آنها حمایت کنند.

استارتاپ ویکند برنامه ای جهانی است که تاکنون در بیش از ۱۰۰۰ شهر دنیا(۱۳۵ کشور) برگزار شده و شبکه ای وسیع از کارآفرینان را گرد هم آورده است. ویژگی اصلی این رویداد، طوفان فکری و بررسی ایده ها است، ولی چیزی که بیشتر از آن اهمیت یافته تاکید زیاد روی اجرای آن ایده ها است. در استارتاپ ویکند فقط صحبت از تئوری نیست، خیلی سریع و بدون معطلی ایده های مناسب اجرا می شوند. معمولا ایده هایی در این رویداد مورد استقبال قرار می گیرند که در گام اول، مدل کسب و کار مناسبی داشته باشند و در گام دوم، ایده های خلاقانه ای باشند که با وجودشان مفهومی جدید را به جامعه عرضه کنند. اگرچه ایده های خلاقانه ریسک سرمایه گذاری بیشتری دارند ولی از آن طرف، بازاری بکر و دست نخورده تر را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهند. کافی است ایده شما افزون بر نوآوری، مدل کسب و کار مناسبی هم داشته باشد، این یعنی زده اید به هدف!

آموزش: اولین مزیت شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است. شما فقط تئوری نمیخوانید یا برای اجرای یک ایده سال ها صبر نمی کنید. بلکه با کمک کارآفرینان و مشاوران زبده، ایده را از شکل خام درآورده و به یک مدل کسب و کار مناسب تبدیل می کنید. سپس در کنار هم تیمی ها ایده را در شکل ابتدایی اش =یاده سازی خواهید کرد. در واقع استارتاپ ویکند وقت شما را تلف نمی کند. فاصله بین ایده تا اجرا چند روز است.

شبکه سازی : یکی دیگر از مزایای شرکت در استارتاپ ویکند پیدا کردن دوستان جدید است. پیشرفت در یک فضای تک بعدی کار سختی است. برنامه نویس ها، گرافیست ها، انیماتورها، بازاریاب ها، سرمایه گذار ها و … زمانی پیشرفت می کنند که در کنار هم باشند. بدون شک در طی این آخر هفته با افراد متعددی آشنا می شوید که می توانید روی کمکشان در ایده های بعدی، حساب باز کنید.

پیداکردن هم بنیان گذار : استارتاپ ویکند فقط یک رویداد عملی برای تحقق ایده ها نیست یکی از معضلات اصلی جامعه ما ضعف کار تیمی و نبود تیم مناسب است. جمع کردن یک تیم مناسب به اندازه ایده و چه بسا بیشتر از ان در موفقیت یک استارتاپ اهمیت دارد. در واقع بسیاری از ایده های خلاقانه و خوب به خاطر نبود یک تیم منسجم در نطفه خفه می شوند. یکی از مزایای شرکت در این رویداد ها، تیم سازی است. خدا را چه دیده اید؟ شاید کسی یا کسانی پیدا شدند که به استارتاپ یا شیوه کار شما علاقه داشتند و به کمک آنها توانستید ایده خود را به مرحله اجرا برسانید.

یادگرفتن چیز های جدید : یکی دیگر از مزایای شرکت در این رویداد، یادگرفتن چیزهای جدید است. چیز جدید یعنی راهکار های جدید که تاکنون به ذهنتان نرسیده اند، مثلا استفاده از پلتفرم ها و زبان های برنامه نویسی جدید، استفاده از ابزار های نو و حتی نگرش به مسائل از زاویه ای دیگر.

صرفه جویی مالی : اگر چه رویداد جهانی است ولی بارها در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز و …برگزار شده وبدون شک، تهیه بلی آن ارزش این همه منفعت را دارد. یادتان باشد، هزینه ای که برای آموزش و عمیق تر کردن ایده هایتان صرف می کنید نه تنها به هدر نرفته بلکه زمینه سود های کلان آینده را نیز برایتان فراهم می کند.

چرا باید در مصرف آب صرفه جویی کنیم ؟
این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است. جلوگیری از هدر رفت آب از جمله مواردی است که به صورت یک احساس مشترک در همه انسان ها وجود دارد، اما اغلب خود را درگیر این مسئله نمی کنند و حاضر نیستند تغییری در زندگی روزمره خود ایجاد کنند. میزان متوسط بارندگی سالانه در اروپا حدودا ٧۵٠ میلی متر، در آسیا ۵٠٠ میلی متر، در ایران ٢۵٠ میلی متر است؛ بنابراین در مقایسه با کشورهای پرباران، ایران از حداقل ریزش های جوی برخوردار است. مشکل آب چندین سال است که کشور ایران را درگیر خود کرده است. هرچند که مدیریت قوی روی کنترل آن نبوده و هر ساله وضعیت بحرانی تر می شود. جمعیت زیاد ایران، کشاورزی ناکارامد، کمبود بارش با توجه به اقلیم این کشور و خیلی عوامل دیگر موجب شده تا امروزه مسئله ی آب بحرانی شود. با توجه به افزایش دمای هر ساله ی جهان می توان گفت میزان بارش ها کاهش پیدا می کند. با مصرف بیشتر از سفره های آب زیر زمینی و کمبود بارش ها تا خشکسالی خیلی فاصله نداریم. پس شاید وقت آن است که یکبار دیگر از خود این سوال را بپرسیم که سهم من در حفاظت از منابع آب چیست؟

معرفی برگزار کنندگان

لازم به ذکر است با توجه به موضوعات مطرح شده و لزوم توجه جدی به مقوله آب در دنیای امروز، استارتاپ ویکندی تحت عنوان«سهم من در حفاظت از منابع آب» به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین و جهاد دانشگاهی استان قزوین که به ترتیب کارفرما و مجری این طرح هستند برگزار خواهد شد.

محور ها:

محور های برگزاری استارتاپ آب با موضوع نقش من در حفاظت از آب

  • روش های صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و روستایی
  • شیوه ها و فن آوری‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی با هدف کاهش مصرف
  • راهکار‌های کاهش تبخیر و هدر رفت آب از منابع تا مصارف
  • راهکار‌های نوین در استفاده مجدد از آب و باز چرخانی به منظور کاهش برداشت بی رویه از منابع آب
  • راهکار‌ها و روش‌های نوین استحصال آب برای مصارف مختلف
  • راهکار‌های کاهش مصرف آب و صرفه جویی در مصارف خانگی
  • روش‌های نوین جمع آوری و استفاده از آب باران در مصارف خانگی و کشاورزی و صنعتی
  • ارتباط نوع و الگوی کشت و هدر رفت آب در کشاورزی و آبیاری
  • روش‌های افزایش بهره وری در مصرف آب تصفیه شده در بخش صنعت و کشاورزی و خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code